Annons:
Etikettutrustning
Läst 8103 ggr
Odinn
2010-10-13 01:24

Avänder ni täcke?

Menar på vinterhalvåret. Jag brukar bara ha på ett fleecetäcke om dom blivit svettiga eller om dom är blöta. Men det sägs ju att det ska bli den kallaste vintern på 100 år. Klarar hästarna verkligen av den kylan? Dom står inne på natten, men vi har ingen värme där så det blir ingen skillnad.

Brukar ni ha täcke på era hästar?
Rakar ni? Använder ni vintertäcke?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Annons:
Maja
2010-10-13 01:36
#1

Usch, kan det verkligen bli värre än förra vintern?

Hade hästen klippt. Fick gå med vintertäcke när det var obehagligt kallt, men när det var milt så kunde hon ibland få vara utan. Ibland med ett fleece först för att bli av med eventuell svett efter ridning. Gick ju inte så bra att rida i vintras tyvärr så det blev inte så mycket hårdträning (nog för att de tränade sig hårt nog i hagen när de tog sig fram… Flört).

Just islandshästar är duktiga på att få en riktig björnpäls om man inte klipper dem och de brukar kunna hålla sig riktigt varma. Stick in fingrarna under pälsen och känn om hästen är varm på huden. Då fryser den inte! :)

Odinn
2010-10-13 08:47
#2

Okej, tack :)
Ska prova det!

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

selfrejection
2010-10-13 11:08
#3

Jag har precis köpt min häst, men har ridit honom en år innan. Så i vintras hade han inget täcke eftersom förra ägaren inte har täcken på sina hästar, bara fleece för att torka dom när de står inne. Nu har jag köpt ett fleecetäcke för att han ska få torka innan jag släpper ut honom, han står ute dygnet runt. Har också köpt ett vintertäcke som jag bara kommer användas om det verkligen behövs. Typ om jag ridit på kvällen och han är svettig och det är väldigt kallt ute och de säger att det ska bli kallt nästa dag också. Annars klarar dom sig med pälsen som har. Guffi börjar redan se ut som en björn :)

Alex
2010-10-13 15:30
#4

Kallaste på 1000 år till och med… Flört

Men mina går otäckade, har päls. Märks för övrigt på en hel del hästar här att de verkar förbereda sig för en riktigt kall vinter… Har satt rejält med päls redan!

Några av de klippta på gården går dock med ofodrade regntäcken redan nu, för att skydda mot vind och regn. Det är de med mindre päls, de med mer går utan ännu. Alla de har blivit klippta på hals, bog och mage.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lovebirta
2010-10-15 20:44
#5

jag har hört utav en vetrinär att en häst som får ha sin vinterpäls klara upp till -40 grader så det ska inte behövas täcken om dom nu inte är våta eller svettiga :) speciellt inte islandshästar. Om man lägger på täcken, får dom inte lika bra vinterpäls så dom klara sig bättre utan ;)

monsterblom
2010-10-17 22:30
#6

jag har ett ofodrat regntäcke på min tjej nu. hon är klippt på halsen bogen, magen samt en del på baklår/baken. kommer få gå med fodrat regntäcke sen och blir det för kallt blir det vintertäcke med hals.

Annons:
Odinn
2010-10-18 00:42
#7

Tack för era svar, jag behöver då inte oroa mig för att man ska frysa. Glad 

Jag har däremot en shettis som jag skulle vilja klippa då han blir så "tung" och orkar inte röra sig med all päls..

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Fridalej
2010-10-19 15:56
#8

Jag klipper alltid mina hästar, främst för att de tränas väldigt mycket. Förra året halvrakade jag dem (vilket jag även gjort i år, bara en snyggare variant) och då fick de ha täcke när det var minusgrader eller nederbörd. Eftersom att pälsen över ryggen är kvar så behövs det inte annars. De gick med 200 och 260 grams vintertäcken och när det är varmare så har de bara fleecefodrade regntäcken.

Tilläggas ska att de även står på stall (med stalltäcken när det är som kallast).

monsi
2010-10-19 20:38
#9

Har tunt regn täcke på mina som rids mest för att slippa leran.

Ska raka hals o länder lite längre fram på två.

Har om det behövs flis täcke under ett vindtätt täcke om de är mycket blöta.

En häst som har till gång till mat o lä fryser inte en häst som äter hö får värme på så vis.

Våra går in o ut som de vill o är det riktigt kallt fri tillgång till hö.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
2010-10-19 20:40
#10

Glömde det är farligt att låta en häst stå med ett blött täcke hela natten.

Fuckten lägger sig utan på flis täcken så länge hästen står men sen när de lägger sig går fuckten in till hästen igen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Josefineep
2010-10-19 23:06
#11

Min halvrakade islänning, går med ofodrat regntäcke dagligen. När det är som kallast har han även ett fleecetäcke under. Annars klarar han sig bra! :)

Naken inne, står på varmstall.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

FeliciaS
2010-10-30 23:20
#12

Min är riktigt lurvig, och hon är oklippt. Har aldrig täcke på henne, om det är kallt får hon mer grovfoder istället. Dessutom går hon utomhus så hon kan röra på sig för att hålla värmen. Värre tycker jag det är om man ställer in dem i en liten box när de är kallt, då står de ju i princip helt still. De är ju faktiskt gjorda för att klara av vårt klimat :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Killen
2010-10-31 00:10
#13

Min är rakad på hals och bog.

Efter ridning brukar han få ha enn fleectäcke under tiden han äter.

Ska han ut i hagen och är fuktig(beror på hur mycket samt temp ute) så blir det fleecfodrat regntäcke.

När det är minusgrader blir det vintertäcke.

kissmekate.blogg.se

Annons:
Fridalej
2010-10-31 07:55
#14

Nu uppdaterar jag mitt svar igen ;)

Jag har helklippt Skuggi, han går med 150 gr täcke när det är minusgrader (än så länge är det bara runt -5 som kallast) och med ett halvfodrat regntäcke när det är plusgrader.

Inne står han ibland med ulltäcke, det beror på NÄR han står inne, han står bredvid en av dörrarna ut och det drar lite där om den är öppen. När den är stängd klarar han sig utan täcke utan problem!

Killen
2010-10-31 20:48
#15

Glömde skriva att vid regn så har han fleecfodrat regntäcke på sig, annars så fryser han

kissmekate.blogg.se

may-britt
2010-11-01 00:51
#16

jag setter på tecken ner det er regn och  så  går over til frysen is eller viss jag nett har ridet och  det er jätte kalt i  dag moste jag klippe forand på  halsen och  på  boken 2 av mine sen de er i trening ocg  de ble så  varme och  svetti så  nu  er de klippt der men de trenger inte tecken jag provar med den klippen och  ser om det går kan inte ha en häst som over heter

Upp till toppen
Annons: